Psychológia farieb: Akú farbu loga si vybrať?
Už ste niekedy išli do obchodu niečo hľadať, ale nakoniec ste strávili viac času s inými produktmi? Pamätáte si, že vás upútali farby obalov?
Alebo ste si niekedy obľúbili spoločnosť kvôli farbám v ich logu?
Ako je to s farebnou schémou webovej stránky?
Či už si to uvedomujete alebo nie, veľa z toho, podľa čoho súdite spoločnosť, sú farby, ktoré používa vo svojej značke a marketingu . Vaše podvedomie je veľmi háklivé na vizuálne informácie.
Musíte si však uvedomiť, že vaša cieľová skupina je naprogramovaná rovnakým spôsobom, keď je prvýkrát vystavená vašej spoločnosti.
Môže to byť, keď sa dostanú na vašu domovskú stránku.
Môže to byť aj reklama.
Práve tam vám psychológia farieb pomôže vyniknúť.
V tomto zdroji budem hovoriť o:
- Čo je psychológia farieb a ako súvisí s brandingom a marketingom
- Význam niektorých hlavných farieb – vrátane emocionálnej príťažlivosti
- Početné príklady spoločností, ktoré efektívne využívajú psychológiu farieb
Najprv si definujme, čo je psychológia farieb…
Akú farbu loga si vybrať?
Psychológia farieb študuje, ako farby ovplyvňujú ľudské správanie .
Vidíte, nie každá farba vo vás vyvoláva rovnaký pocit.
Napríklad v prieskume Joea Hallocka sa zistilo, že 42 % respondentov spájalo čiernu farbu s vysokou kvalitou a iba 3 % to urobilo s červenou farbou.
No na druhej strane si 75 % opýtaných spájalo červenú s rýchlosťou, zatiaľ čo len 4 % to urobili s čiernou farbou.
A veľa špičkových spoločností na celom svete chápe rôzne významy každej farby.
V podnikaní môžete použiť psychológiu farieb, aby si spotrebitelia spojili vašu značku s konkrétnymi emóciami. Alebo ich prinútiť konať.
Preto je dôležité, aby vaša značka používala farebné schémy, ktoré zodpovedajú tomu, ako chcete byť rozpoznaní.
Pretože ak to neurobíte, odvrátite potenciálnych zákazníkov.
Farba je prvá vec, ktorá pri pohľade na logo vynikne. Alebo sa pozriete na obaly produktov. A keď sa dostanete na webovú stránku.
Podľa University of Winnipeg tvorí farba až 90 % počiatočného hodnotenia niekoho.
Farby vašej značky ovplyvnia , ako podvedomie spotrebiteľa vníma vašu spoločnosť.
A niektoré farby jednoducho fungujú lepšie v určitých odvetviach.
Napríklad žltá je relatívne zriedkavá prakticky v každom odvetví okrem rýchleho občerstvenia – kde je jednou z najobľúbenejších možností používaných spoločnosťami.
Aby ste vedeli akej farby logo si vybraťa aplikovali ju na svoj branding a marketing, musíte najprv vedieť, čo ktorá farba predstavuje.
Začnime teda červenou farbou…
1. Akú farbu loga si vybrať: červená
V psychológii farieb je červená farba spojená s vášňou, vzrušením a vysokou energiou.
A dokonca existuje presvedčenie, že červená farba môže zvýšiť apetít ľudí – to je dôvod, prečo vidíte toľko reťazcov rýchleho občerstvenia používať červenú farbu vo svojich logách.
Červená farba je tiež populárna v maloobchodnej značke.
Podľa Canva 60 % loga maloobchodných značiek.
V marketingu môžete použiť červenú farbu na stimuláciu publika a dodať mu pocit naliehavosti alebo ho prinútiť konať. Preto sú červené tlačidlá s výzvou na akciu také obľúbené.
V jednej prípadovej štúdii UX dizajnérska firma zvýšila svoj konverzný pomer CTA o 34 %prepnutím tlačidla zo zeleného na červené.
2. Akú farbu loga si vybrať: oranžová
Oranžová sa spája s mladosťou, kreativitou, smelosťou a priateľskosťou.
Napríklad vydavateľ videohier Rockstar Games používa vo svojom logu oranžovú farbu, pretože predstavuje kreatívnu stránku spoločnosti .
Okrem toho je Rockstar zlatým štandardom v priemysle videohier – takže zmysel pre odvážnosť spoločnosti je zachytený aj použitím oranžovej farby.
Okrem toho môže váš marketingový obsah použiť oranžovú farbu na vytvorenie príjemnej atmosféry pre spotrebiteľov.
Televízna sieť Nickelodeon používa oranžovú farbu vo svojej značke, aby sa prezentovala ako mladistvá a priateľská – dve veci, ktoré upútajú pozornosť detí prechádzajúcich televíznymi kanálmi.
Ako uviedla Univerzita v Bombaji , deti vo veku od 3 do 6 rokov majú radi oranžovú farbu viac ako ktorákoľvek iná veková skupina.
A vynikne oranžová farba. Skoro ako keby to vyžadovalo vašu pozornosť (niečo ako dopravné kužele).
Podľa QuerySprout , jedným z dôvodov, prečo si Home Depot vybral pre svoju značku oranžovú, bolo, že pre zákazníkov by bolo jednoduchšie vystopovať predajcov v obchode.
Rovnako ako červené, aj oranžové tlačidlo CTA je to, na čo sa návštevníkom webu prilepia oči.
Pozrite si príklad z domovskej stránky Fidelity Investment.
V zaujímavej štúdii Joea Hallocka zistil, že oranžová je spájaná s „lacnou/lacnou“ 26 % respondentov prieskumu – v tomto ohľade vedú všetky farby.
S ohľadom na to by oranžové balenie mohlo byť dobrým nápadom pre výhodné produkty.
3. Akú farbu loga si vybrať: žltá
Rovnako ako slnko, aj žltá sa v psychológii farieb spája so šťastím a optimizmom.
Existuje niekoľko dôvodov, prečo by značka mohla používať žltú farbu (aj my na monetico máme žltú 🙂) vo svojej značke a marketingu:
- Na podporu rýchleho stravovania
- Predstavovať svetlejšiu budúcnosť
- Spojiť sa s mládežou
- Rýchlo upútať pozornosť spotrebiteľov
- Na podporu výhodného nakupovania
Hoci vyvoláva pozitivitu, predávkovanie žltou môže viesť k nepokoju.
Podľa Forbes len 2 % ľudí volia žltú ako svoju obľúbenú farbu.
Pre osvedčené postupy sa odporúča použiť ju ako podpornú farbu.
A ak používate žltú ako primárnu farbu v akomkoľvek z vašich marketingových materiálov, vyhnite sa príliš jasným odtieňom.
4. Akú farbu loga si vybrať: zelená
Zelená je spojená s prírodou, rastom, harmóniou a rovnováhou.
A o zelenej je známe, že má na ľudí upokojujúci účinok.
Ako príklad zelenej farby, ktorá sa používa na zachytenie podstaty rastu, nehľadajte nič iné ako webovú stránku AutoGrow. Odtieň zelenej, ktorý používa AutoGrow, sa dokonale zhoduje s poslaním značky – podporovať kreativitu a podnikateľského ducha. Aj tento článok pochádza práve z AutoGrow.co.
Mnoho značiek tiež používa zelenú farbu, aby odrážala ich ekologický imidž.
Niektoré spoločnosti, ako napríklad National Rail, dočasne prepracujú svoje logo na zelené, aby boli v súlade s iniciatívou zameranou na environmentálne povedomie.
Podľa Statista si 77 % globálnych spotrebiteľov myslí, že udržateľnosť a šetrnosť k životnému prostrediu sú pre značku prinajmenšom stredne dôležité.
Ale použitie zelenej môže tiež naznačovať, že značka je svieža alebo ukázať, že je v kontakte s prírodou. Spomeňte si na značky ako John Deere, Starbucks a Whole Foods.
A tmavšie odtiene zelenej predstavujú bohatstvo a stabilitu, a preto finančné inštitúcie často zaraďujú do svojich značiek aj tmavozelenú.
5. Akú farbu loga si vybrať: Modrá
Modrá je v psychológii farieb spojená s dôverou, bezpečnosťou a stabilitou.
Ak uvádzate na trh produkt alebo službu, ktorá potrebuje premietnuť tieto kvality, modrá môže byť skvelou voľbou.
A nie je žiadnym prekvapením, prečo je modrá najobľúbenejšia farba používaná spoločnosťami. Podľa Marketo 33 % z top 100 svetových značiek používa vo svojich logách modrú farbu.
Podobne 75 % spoločností vydávajúcich kreditné karty používa vo svojich logách modrú farbu, podľa výskumu University of Rhode Island a University of Massachusetts Amherst.
Použitím modrej farby môžete dosiahnuť, aby sa vaše publikum pri vašej značke a obsahu cítilo bezpečne.
Modrá je preto obzvlášť prominentná nielen vo finančnom priemysle, ale aj v technologickom, leteckom a zdravotníckom priemysle.
6. Akú farbu loga si vybrať: fialová
Fialová je jednou z najvzácnejších farieb v prírode.
Z tohto dôvodu sa spája s luxusom a kráľovskou hodnosťou .
Napríklad Cadbury používa fialovú farbu vo svojom logu a značke webových stránok.
A franšíza NBA Sacramento Kings vhodne využíva fialovú ako symbol kráľovskej hodnosti.
Ale tiež silne koreluje so ženskosťou.
V prieskume sociológa Philipa Cohena zistil, že 27 % žien uvádza, že fialová je ich obľúbená farba – hneď po modrej farbe.
Vďaka svojej popularite medzi ženami sa používa pri príležitostiach, ako je Medzinárodný deň žien a kozmetických značiek.
7. Akú farbu loga si vybrať: čierna a sivá
Ako uvádza Foundr, 28 % popredných svetových značiek používa čiernu farbu alebo odtiene sivej.
V brandingu sa čierna spája so sebavedomím a silou.
Preto je medzi značkami obľúbenou voľbou posielať správy, že sú špičkové, sofistikované alebo profesionálne.
Vidíme teda, že luxusné značky využívajú čiernu farbu, najmä v módnom priemysle.
Ale tiež vidíte, že spoločnosti ako Nike, Puma a Adidas používajú čiernu farbu vo svojich logách na vyjadrenie sily .
Použitie čiernej farby písma je obľúbenou voľbou pre marketingové materiály, ako je webový dizajn, olovené magnety, e-mail, mobilné aplikácie a dokonca aj noviny.
A tiež z dobrého dôvodu.
Podľa Cutting Edge PR poskytuje čierny text na bielom pozadí 70 % dobrú úroveň porozumenia – viac ako ktorákoľvek iná kombinácia farieb.
Potom máte odtiene šedej.
Odtiene šedej sa používajú vtedy, keď chcú značky zostať neutrálne . Inými slovami, chcú čistú estetiku, ktorá nikoho neodradí.
Napríklad Apple je pravdepodobne najikonickejšia značka, ktorá vo svojej značke používa odtiene šedej.
8. Akú farbu loga si vybrať: biela
Biela je spojená s čistotou, čistotou a jednoduchosťou.
A biela poskytuje najlepší kontrast s ostatnými farbami.
Preto mnohé značky používajú bielu farbu na pozadí svojich návrhov loga.
V marketingu je veľmi jednoduché začleniť bielu farbu do vášho pracovného postupu.
Napríklad s medzerami.
Weboví dizajnéri, vrátane tých z AutoGrow , robia z bielych znakov svojho najlepšieho priateľa.
Ak neviete, čo sú medzery, sú to oblasti stránky, ktoré neobsahujú kópiu ani obrázky.
Vďaka medzerám majú vaše webové stránky priestor na dýchanie. A oči čitateľa sú priťahované k vašim hlavným prvkom, pretože tam nie sú žiadne rozptýlenia.
Pamätajte však, že napriek svojmu názvu biele znaky nemusia byť biele.
Ale je to populárna voľba, pretože poskytuje taký skvelý kontrast s akoukoľvek farbou.
9. Akú farbu loga si vybrať: ružová
Ružová je úzko spojená s láskou, láskavosťou a romantikou.
Predstavuje však aj ženskosť, a preto sa ružová farba používa v mnohých dámskych výrobkoch.
Ženy a dievčatá si v priemere priplatia za produkty značkové v ružových farbách.
Vidíte, existuje niečo, čo sa nazýva ružová daň , čo je, keď sú produkty zamerané na ženy cenovo vyššie ako podobné produkty pre mužov.
Vidíte, štúdia od New York City Consumer Affairs odhalila, že obojstranný ružový maliarsky stojan stojí o 7 dolárov viac ako ten istý stojan predávaný chlapom, čo predstavuje nárast o 12,7 % .
Zamyslite sa nad tým. Je to presne to isté, len je to ružové. Stojí to však viac.
To isté s detským bicyklom. Jediným rozdielom bolo ružové sfarbenie.
A spoločnosti často používajú túto ružovú daň, keď predávajú dospelým ženám aj veci, ako sú parfumy, dezodoranty, odevy, šampóny, žiletky a dokonca aj štuple do uší.
10. Akú farbu loga si vybrať: hnedá
V psychológii farieb sa hnedá spája so spoľahlivosťou, kvalitou, odolnosťou a bezpečnosťou.
Keď vo svojej značke použijete hnedú, spotrebitelia vám budú ľahšie dôverovať.
Napríklad spoločnosť UPS používa hnedú značku na vyjadrenie toho, že jej balíkové služby sú spoľahlivé. A dokonca majú ochrannú známku farby svojej značky.
Zamyslite sa nad tým. Cítili by ste to isté o UPS, keby bola značka nebesky modrá? Alebo fialová?
Hnedá je však spojená aj so zemou.
Ak teda uvádzate na trh produkt alebo službu, ktorá súvisí s vonkajším prostredím, alebo ak sa snažíte ukázať šetrnosť k životnému prostrediu, potom môže byť použitie hnedej vo vašich návrhoch efektívnou stratégiou.
Na ilustráciu, použitie hnedej farby Cracker Barrel vo svojej značke uľahčuje spotrebiteľom cítiť vibrácie južnej krajiny, o ktoré sa spoločnosť snaží.
11. Akú farbu loga si vybrať: Strieborná
Striebornú si môžete predstaviť ako hravejšiu a animovanejšiu verziu jej farebnej sesternice, sivej.
Striebro je pre svoje spojenie s drahými kovmi považované za symbol prestíže a vysokej kvality. Striebro je preto bežným náterom, ktorý možno vidieť v reklamách na autá.
V súvislosti s tým sa strieborné logá najčastejšie objavujú v automobilovom priemysle.
Spoločnosti ako Mazda, Lexus a Mercedes-Benz majú všetky strieborné logá.
Hoci strieborná značka je v automobilovom priemysle zďaleka najbežnejšia, stále ju môžete posypať do svojej značky, ak chcete prilákať spotrebiteľov s vysokými ambíciami.
Napríklad švajčiarsky predajca hodiniek Omega používa vo svojom webovom dizajne trocha striebra — čím dodáva webovej stránke bohatý pocit
Strieborná farba sa okrem log a webových stránok používa aj na obaly a dizajn produktov.
Strieborné balenie pôsobí luxusnejšie .
A strieborný telefón alebo notebook vyzerá elegantnejšie .
Napríklad na písanie tohto článku používame MacBook air, pretože si myslím, že jeho strieborná farba vyzerá špičkovo a odolne.
Nebudem klamať, nekúpil by som si notebook, ktorý je žiarivo modrý.
Alebo červená.
Tieto farby sa podľa mňa jednoducho nehodia k notebooku.
Záver
Farba je prvá vec, ktorá spotrebiteľovi vyskočí.
Môže to byť s vaším logom, webovou stránkou, dizajnom produktu, balením produktov, reklamami a ďalšími miestami, kde spotrebitelia najskôr uvidia vašu spoločnosť.
Pochopenie emocionálnej príťažlivosti , ktorú farby vyvolávajú u spotrebiteľov, je dôležitou súčasťou značky a marketingu .
V tomto článku som vám poskytol stručný prehľad psychológie farieb , ktorý vám uľahčí vytváranie produktov alebo služieb so silnou emocionálnou príťažlivosťou.
Ale výber správnych farebných schém pre vašu značku je tá jednoduchá časť.
Teraz budete musieť prísť s profesionálnym dizajnom, ktorý upúta pozornosť spotrebiteľov.
A to je miesto, kde vám Monetico môže pomôcť.
Náš dizajnérsky tím má skúsenosti so značkami spoločností so silnými emóciami. Našim klientom poskytujeme návrhy loga a webových stránok, ktoré rozžiaria oči spotrebiteľov .
Či už ste malý podnik, ktorý potrebuje urobiť iba jeden projekt naraz, alebo ste etablovaný podnik, ktorý potrebuje aktívnejšie projekty, môžete nás vyskúšať naše služby.
Teraz sa ťa opýtam,
uvažujete o farebnom redizajne vo vašej firme?
Alebo hľadáte nápady na nový?
Dajte nám vedieť v komentároch nižšie.